Ordinær d. 15. August 2020

Generalforsamling for Haveforeningen Djævlekløften
lørdag 15. august 2020 kl. 11.00 i Brændkjærkirken, Kolding

Der var 52 stemmeberettigede til stede.
Desværre var der flere medlemmer, der ikke sagde deres navne, så derfor står der flere steder
’ukendt’

Dagsorden

1. Valg af dirigent
Formanden bød velkommen, og bestyrelsen foreslog Jan fra Finmarken som dirigent. Dette blev vedtaget. Jan konstaterede, at bestyrelsen har overholdt kriterierne omkring lovlig indkaldelse til generalforsamlingen og at denne kunne gennemføres iht. reglerne. Covid-19 har været årsag til denne udsættelse. Dagsorden blev gennemgået.

2. Valg af referent
Bestyrelsen foreslog Bettina (have 20). Dette blev vedtaget.

3. Valg af 2 stemmetællere
Bestyrelsen foreslog Brian (have 56) og Lis (have 52). Dette blev vedtaget.

4. Formandens beretning
Formandens beretning blev gennemgået til orientering. Den kan læses på nettet.
Beretningen blev godkendt enstemmigt. Beretningen kan læses nederst på denne side.

5. Regnskab
Regnskabet tages til efterretning.
Kassereren gennemgik regnskab, som lå på bordene og også var sendt ud til medlemmerne. De øremærkede beløb kan vi ikke ændre på. Men kontingentstigningen bliver begrundet her af
Kassereren.
Forsikringen er en brand, indbo og erhvervsforsikring. Preben (have 28) tilbyder at hjælpe med at gennemgå forsikringen.

Jesper (have 26): I har fået tilskud/sponsorater til diverse, også 40.500 DKK + 13.914 DKK fra Jubilæumsfonden, som er gået til toiletbygningen? Jeg har lavet et lille regnestykke ud fra budgettet dengang til nu, og alle haver har betalt 1.800 DKK, så regnestykket siger, at der må være penge tilbage til alle haveejere?

Henning (have 12): Hvad vil renovationsomkostningen være? Udover de 8.200 DKK?
Kassereren vil undersøge dette.

Susanne (have 39): Der står, at vi skal betale leje på 1.700 DKK om året, jeg har modtaget faktura på 1.600 DKK – det er da for lidt? Jeg er bekymret.
Kassereren: I 2019 lavede vi ikke budget. Kassereren tager en snak med Susanne (have 39)

Lars (have 20): Jeg vil lige understrege, at Kassereren er den person, der modtager alle kvitteringer og det er hendes ansvar at få det til at gå op. Det har Hanne gjort!

Jesper (have 26): Vi fik at vide den gang, at vi vil få penge tilbage, hvis de var tilovers. Det er en helt anden toiletbygning vi har fået. Har I lov til at ændre på projektet undervejs og bruge flere penge end generalforsamlingen har besluttet. I referatet september 2019 står, at kassereren vil sætte sin hjælp til rådighed – er der styr på pengene?

Lars (have 20): Hanne har ansvar for alle pengene, der er kvitteringer for alt. Vi tager det under Eventuelt.

Karla (Have 30): Vi har stemt for en anden toiletbygning, jeg synes den er flot, men noget dyrere. Vi vil bare gerne have været involveret i beslutningerne. Dirigenten siger, at det skal ned under Eventuelt.

6. Indkommende forslag (se de indsendte forslag særskilt)

  1. Trampolin nedgraves. Forslag fra Rie (have 16)
    Dette er vedtaget.
  2. Forhøjelse af depositum, vejafgift, indmeldelsesgebyr. Forslag fra Hanne (have 21)
    Dette er vedtaget.
  3. Havevandring. Forslag fra bestyrelsen
    Spørgsmål: Hvordan forslaget skal udføres praktisk)?
    Formanden: Det skal aftales efterfølgende og være iht. gældende regler. Altså hvis forslaget bliver besluttet, så skal der laves praktiske aftaler.
    Spørgsmål: Måske bliver det besværligt, hvis alle skal sætte sig ind i alle regler?
    Formanden: Der er ganske få regler egentlig.
    Jesper (Have 26): Kan man undersøge om man må have rækværk ud til vejen i stedet for?
    Lars (have 20): God idé. Det bør vi undersøge. Vandhanerne er faktisk et problem.
    Formanden: Når brandtilsynet kommer, vil vi undersøge det
    Dirigenten fortæller, at i Finmarken inddrager de en hel meter have fra en side til at gøre vejen bredere.
    Ole (Have 25): Hvilken gavn gør det, at der kommer en civilperson med?
    Dirigenten: I Finmarken gør vi det og der er kommet meget mere forståelse blandt haverne efter opgaven er delt mellem bestyrelse og havelejere.
    Susanne (have 39): Jeg synes ikke, at det er passende at hænge seddel med resultat på havevandring op på tavlerne osv.
    Dirigenten: Det har faktisk hjulpet os i Finmarken. Kun med havenumre, ikke navne.
    Formanden: At sedlen skal op at hænge skyldes, at der kommer så mange spørgsmål hele tiden, om at der bliver gjort forskel på haverne. Det undgår vi. Der vil ikke være navne offentliggjort.
    Lars (have nr. 35): Jeg synes, at varsel om påtale osv. er lidt for hårdt. Formanden: Det er også bare et udkast til diskussion. Der står ikke navne offentligt, kun havenumre. Del 1 af forslaget: Dette er vedtaget Del 2 af forslaget: Dette er ikke vedtaget Ved sygdom eller lign. og hvis man har brug for udsættelse, kan man ringe til bestyrelsen og aftale andet, siger Formanden. Første påtale-forslaget: Inger (have 42): Forslår, at der skal tilføjes en ”gyldig grund”? Susanne (have 39): Hvad så hvis der i påtale-perioden er dårligt vejr? Formanden: Der skal tages kontakt til bestyrelsen og laves aftaler. Brian (have 56): Det skal forstås således, at vi har mulighed for at give en bøde til dem, der lukker øjnene. Formanden: Vi har haft nogle uheldige episoder, og hvis lejer betaler sin leje, kan vi ikke opsige dem, det vil vi kunne ved denne regel. Kommunikation er vejen frem. Inger (have 42): Måske skal vi reformulere forslaget? Bestyrelsen trækker forslaget og gør klar til næste år.
  4. Bestyrelsens godtgørelse. Forslag fra Jesper (have 26)
    Jesper begrunder sit forslag, da der sidste år på generalforsamlingen blev sagt, at der skulle strammes op. Det er fint, at man får godtgørelse for sit arbejde, men først året efter. F.eks. at der laves en plan for hvad der skal laves, og hvis det ikke er opnået, så skal de ikke aflønnes?
    Formanden: Vi får først godtgørelsen, når året er gået.
    Lars (have 35): Hvis man ikke er tilfreds med bestyrelsen, så må man vælte dem.
    Jesper (have 26) trækker sit forslag tilbage.
  5. Bestyrelsens haver. Forslag fra Jesper (have 26)
    Jesper (have 26) begrunder sit forslag.
    Lars (have 20): Du har helt ret, Jesper. Vi har vores vedtægter til kolonihavebrug, skal vi gøre noget ved dette fremadrettet?
    Jesper: (have 26): Hvad er så ukrudt og hvad er ikke?
    Lars (have 20): Reglerne er tvetydige og der er forskel hvordan vi fortolker reglerne.
    Ole (have 25): Bestyrelsen har lige forklaret, at alle haver skal se respektabel ud. Den have, vi snakker om, har set sådan ud i 14 år.
    Formanden: Alle er underlagt samme regler.
    Hanne (have 21): De generalforsamlinger vi har haft, har vi måttet ’tvinge’ nye bestyrelsesmedlemmer med – det er svært at hverve nye til arbejdet.
    Susanne (have 28): Ja, bestyrelsen har taget et ansvar, og de er også almindelige lejere og kan også få en påtale.
    Dirigenten: Ja, alle skal have en påtale.
    Forslaget blev ikke vedtaget.
  6. Vedtægtsændring. Forslag fra Hanne (have 21)
    Hanne begrunder sit forslag, om at vi glemte at få kontingentet med i vedtægterne dengang. Formanden: Hvis jeg sælger min have, efter jeg har betalt kontingent, så vil jeg få de 600 DKK igen? Ved vi om det er lovligt? Dirigenten: Man må ikke betale flere gange kontingent. Jesper (have 26): Kan man ikke ordne det internt? Når man laver aftalen med den nye køber? Hanne (have 21): Engang var det besværligt at flytte penge frem og tilbage i banken, så dengang lavede man en byttehandel på stedet. Nu er det ikke besværligt længere. Formanden: Skal vi yderligere forlange 600 DKK oveni – er det ikke for meget? Måske kan vi få svært ved at leje ud. Vi er i forvejen en af de dyreste haveforeninger? Jesper (have 26): Måske skal vi til at få max. priser på vores haver så? Nej, man må tilpasse sig sin økonomi. Susanne (have 28): Når havelejen er betalt for et år, kommer der en ny ind, så må man forholdsmæssigt betale hvad det resterende beløb er? Jesper (have 26): Der er kommet mange nye til og vi har fine haver, men hvis man skal give de 600 DKK, så viser man da også, at man gerne vil have haven, synes jeg. Ukendt: Så skal sælgeren jo også have det tilbage? Jesper: (have 26): Det må man selv forhandle sig til. Forslaget blev ikke vedtaget.
  7. Vedtægtsændring. Forslag fra Hanne (have 21)
    Kassereren begrunder forslaget.
    Lars (have 35): Der bør strammes lidt op på reglerne
    Forslaget er vedtaget.
  8. Rørinformation vedr. dræn fra Svanesøen. Forslag fra Inger (have 42)
    Inger begrunder forslaget og forklarer hvad hun har gjort efter oversvømmelsen fra Svansøen, og at kommunen nu har skrevet til hende, at hendes nye rør nu ligger for højt oppe.
    Formanden har fået en tegning med rørenes placering, men ikke dybden på rørene ligger.
    Formanden tager det med ned til næste møde i kommunen.
    Inger foreslår en handlingsplan, det må være kommunens ansvar.
    Preben (have 28): Er der nogen, der har snakket med dig om erstatning fra kommunen?
    Det bør du gøre. Manglende vedligeholdelse. Jeg vil godt undersøge det.
    Formanden: Kommunen siger, at de ikke har erstatningsansvar. Men vi lejer jo af dem, og er også udlejere.
    Forslaget er vedtaget.
  9. Nøgle til toiletbygningen. Forslag fra Søs (have 56)
    Inger (have 42): Jeg synes der skal sættes et skilt op med ”optaget/ledig” skal sættes op.
    Ukendt: Da vi stemte om det oprindeligt, hed det sig, at hver have fik en nøgle, hvis man mister den, må man selv betale.
    Lars (have 20): Det er en rigtig god ide, og det er samtidig ulovligt at kopiere de originale nøgler. Hvis vi deler nøgler ud, bør der være nummer i (hvem skal styre det)? Hvad om vinteren, når vandet er lukket? Husk der er administrativt arbejde også. Låsekassen i starten var ikke god nok, og den anden skal man lige kende. Ukendt: Det burde ikke kunne lade sig gøre at kopiere nøgler. Ukendt (have xx hjørnegrunden bag Hanne, tror jeg): Vi blev lovet en nøgle, da projektet startede. Hanne (have 21): Jeg har tjekket ved låsesmed, som siger, at man kan kopiere originale nøgler, hvis man ”vil”. Susanne (have xx): Koder kan jo gives videre til andre. Brian (have 56): Dem, der ønsker en nøgle, kan få, sådan bør forslaget være? Forslaget er vedtaget.
  10. Rengøring af toilettet fremadrettet. Forslag fra bestyrelsen
    Formanden: Der står, at alle deltager. Der er faktisk nogle, som aldrig bruger toilettet, så skal de heller ikke deltage i rengøringen. Formanden mener, at nøgleboksen skal væk, for så kan man lave en plan mellem nøgleejere. Dem, der får udleveret en nøgle, er med i
    planen, og boksen fjernes.
    Linda (have 22): Skal vi ikke stemme om der skal være fælles toiletpapir eller man selv tager med?
    Susanne (have 28): Jeg synes vi selv skal tage papir og håndklæder med, så er det også renere.
    Lars: (have 20): Det er et fællesskab vi er i, vi hjælper hinanden.
    Ukendt (have xx): Nu har vi bygget sådan en fin bygning, nu går vi i meget små sko, hvis vi ikke skal have toiletpapir.
    Ukendt (have xx): Vi er jo ude over ikke at have en nøgle, hvis det er fælles rengøring. Hvad koster det at få en nøgle, og jeg skal betale mig fra rengøringen?
    Brian (have 56): Det indhentede tilbud på professional rengøring, hvad indebærer det?
    Anders (have 68): De vil have 250 DKK per gang. Vi er ikke bundet af noget, gang for gang.
    Jeg har søgt på forskellige løsninger. Vi forventer 40 x rengøringer hen over perioden.
    Brian: I håber, at I kan få medlemmer til at gøre det for DKK 4.000. Hvorfor skal jeg gøre det billigere?
    Anders: Der er lovgivning, der siger, at hvis du f.eks. udfører rengøring, så skal du betale skat – det skal vi kunne garantere.
    Lars (Have 35): Hvem gør det i dag og hvor tit?
    Formanden: Leo og Inger gør det frivilligt lige nu. Der lød klapsalver til dem!
    Dirigent: I Finmarken får en lejer 400 DKK om måneden. Vi har også en stand-by.
    Ukendt: Har I en, der gerne vil gøre det frivilligt?
    Hanne (have 21): Vi har snakket med en lejer og en stand-by, ja.
    Forslag 1: Dem, der bruger toilet og har nøgle, deltager på skift med vagt (på forskellige tider af året): 26 stemmer for forslaget, som blev justeret lidt undervejs
    Forslag 2: Professionel rengøring: Ingen stemmer for
    Forslag 3: Udvalg: 43 stemmer for
    Forslag 3 er vedtaget.

7. Budgetforslag
Dette punkt er udelukkende til orientering.

8. Fastsættelse af kontingent
Kassereren gennemgik forslaget på et kontingent i 2021 som fremover vil være DKK 700 (mod nuværende DKK 600 i 2020).
Forslaget er vedtaget med 41 stemmer for.

9. Valg af formand
Søs Skøt modtager genvalg.
Søs Skøt blev enstemmigt genvalgt

10. Valg af 1 bestyrelsesmedlem
Jens Nielsen er på valg og modtager genvalg og blev genvalgt.

11. Valg af 1 bestyrelsessuppleanter
Eddie (have 55) er på valg, modtager genvalg og blev genvalgt.

12. Valg af 1 revisor
Vedtægterne siger, at der kun skal være 1 stk.
Ole (have 25) er på valg, modtager genvalg og blev genvalgt.

13. Valg af revisorsuppleant
Brian (have 56) er på valg, men modtager ikke genvalg
Jesper (have 26) blev valgt.

14. Valg af vurderingsudvalg
Henrik (have 67), Jesper (have 26), Lars (have 20) og vi mangler to.
Jesper (have 26) trækker sig. Brian (have 56) og Morten (have 11) og Lars (have 20) blev valgt.
Jesper (have 26): Udvalget blev kaldt til rådgivning i have 35, som skulle sælge haven.
Lars vurderede til 10.000 DKK, jeg til 15.000 DKK og Henrik til 18.000 DKK. Ved vurderingen kommer formanden i haven. Så sker der det, at formanden griner af Henriks vurdering. Peter føler sig presset til at sælge til 5-6.000 kr. Hvis bestyrelsen synes udvalget er unødvendigt, skal det
nedlægges.
Formanden: Henriks begrundelse for at vurdere så højt var, at han vidste hvad han ville have for sit eget, så derfor den høje vurdering. Og sælgere ville have formanden var tilstede ved vurderingen.
Lars: Vurderingsudvalget, som skal ind, hvis lejere løber fra en grund og huset skal vurderes til en slags pant. Den opgave vi havde den dag var, at lejeren gerne vil bede os om at hjælpe helt frivilligt. Vi kom til tre forskellige konklusioner. Jesper sendte Ole som suppleant (det kan man
ikke) – det skal være skriftligt. Prisen blev væsentlig under vurderingen, men jeg føler den endelig pris var rimelig, trods alt.
Køber er her i dag, og køber siger, at det er lejers egen skyld, hvis han ikke er enig i prisen, somendte på 5.500 DKK.

Lars (have 35): Jeg er køber, og lejer har ikke sagt noget til mig. Jeg har et forslag, at der kan være en fra hver haveforening, der agerer udvalg. Det kan være et forslag til næste år?
Ole (have 25): Jeg var med til at starte vurderingsudvalget i sin tid. Der er andre udvalg rundt omkring, der har en slags tabeller, som kan bruges til sammenligning. Den har vi forsøgt brugt, men blev underkendt hos os. Ideen med point er faktisk god, hvis vi reviderer den. Det var oprindeligt tiltænkt til tvangssalg.
Susanne (have 28): Vi er jo en haveforening, og vi kan vælge hvordan vi bliver organiseret. Vi kan lave et vurderingsudvalg eller være rådgivende. Det kan vi selv bestemme, og så bliver der givet en
vejledning, og så er det jo en individuel forhandling.
Dirigent: Fra mine møder med kommunen er vurderingsudvalget egentlig erstatningsansvarlig – det er vigtigt. Finmarken har nedlagt sit udvalg.
Preben (have 28): Måske skal vi have tegnet en rådgivningsforsikring?
Formanden: Vi modtager gerne råd fra dig, Preben.

15: Evt.
Forlængelse af dialogen omkring toiletbygning fra tidligere punkt:
Ukendt (have xx): Der er lavet en anden bygning end den, der er godkendt. Hvordan kan det gøres uden generalforsamlingens godkendelse?
Lars (have 20): Vi startede i 2016/2018 og da var der andre tegninger. Pris var 127.835 DKK dengang. Det efterfølgende år blev pengene indsamlet, og der var lavet tegning med 12.6 m2 bjælkebygning fra Bauhaus. Korrekt, at hvis beløbet blev væsentlig mindre, skulle pengene betales tilbage. Da vi gennemgik det gamle projekt, var der mange mangler undervejs (materialer manglede, priser på tilslutning til vand/kloak forkerte, forsikringer m.v.) og vi diskuterede i beslutningen, at en bjælkebygning ville blive forholdsmæssigt dyrere i vedligehold i forhold til en anden løsning. Hen over vinteren søgte vi så penge som sponsorat, disse beløb 131.400+54.414 DKK. Husk på at sponsorater ikke må udbetales til medlemmer efterfølgende, de skal bruge til det søgte formål! Vi har efterfølgende ønsket et depotrum til opbevaring og generelt bedre faciliteter.
Jeg har valgt sammen med enkelte andre i bestyrelsen – jeg tager ansvaret alene, så I kan gerne fyre mig, hvis I er utilfredse. Vores bygning er helt opdateret og er lavet efter alle bygge- og fremtidsregler. Alternativet var bjælkehytten. Jeg har brugt mit eget værktøj, rigtig meget af min
fritid, og har ikke fået penge for noget. Jeg ved godt nogle synes det er for meget, jeg kan kun sige; ”kig på resultatet, det er fremtidssikret”. Alt er på frivillig basis. Vi ved ikke endnu, om der bliver penge tilbage, da der er mange uforudsete udgifter. Der blev sat penge af til projektet dengang, og det var ikke professionelt beregnet.
Jesper (have 26): Det var ikke det der blev stemt om dengang. Vi fik at vide dengang, at vi fik penge tilbage. Det er vores penge, I har brugt DKK 50.000 mere uden at spørge om det.
Lars have 20): Vi har lov til at hyre arbejdskraft ind. De 131.400 DKK er total skrabet beløb, kommunen har ikke ønsket at hjælpe os økonomisk. Det er foreningens penge.
Ole (have 25): Der blev engang aftalt, at der ikke kunne bruges beløb over 10.000 uden godkendelse. Jeg har nævnt, at bestyrelsen skulle indkalde os til informationsmøde, men det har i ikke gjort.
Lars: Jeg er resultatorienteret og medlem af bestyrelsen, vi har lov til at disponere. Ukendt (have xx): Betyder bygningen, at der kommer flere udgifter fremover?
Lars (have 20): Nej, den er næsten færdig nu, vi har penge til det sidste og resten er vedligehold.
Ukendt (have xx): Vi har fået en fantastisk bygning, som vi ikke får flere udgifter på. Vi har søgt 54.414 og har fået bedre resultat!
Ukendt (have xx): Når der har været stemt for en bygning, og bestyrelsen så beslutter, at det skal være bedre, så skal vi være sikre på, at det ikke sker igen fremover.
Hanne (have 21): Jeg har søgt på et budget 127.835 DKK og sponsoratet er 40.500 DKK + 13.914DKK.
Jesper (have 26): Det er mange penge uden at gå ud at spørge. Flot bygning, men I skal spørge først.
Irene (have 9): Hvis du er utilfreds, så vælt bestyrelsen.
Brian (have 56): Vi stemte nede i pergonalen i år 2018, og da blev det bestemt, at vi skulle tage forbehold for evt. prisstigning til tilladelser osv. Det, der i min verden blev stemt om, var et ca.- projekt, ikke et 100% fastlåst projekt, det kan man ikke! Det irriterer mig, at I diskuterer om sponsorater, som ikke er jeres penge. Jeg har brugt fire år til dette projekt. I ville hellere have haft de penge i baglommen.
Referent: Er vi enige om, at alle har sagt hvad de havde behov for, og at bestyrelsen tager kommentarerne til efterretning og at sagen hermed lukkes? Hertil lyder klapsalver.
Elisabeth (have 46): Status på have 47? Ukrudt osv. kommer ind til mig?
Formanden: Det er vores have, men planerne er lidt skrinlagt.
Annette (Have 27): Hvad med de store træer i haverne? Skal de fældes?
Formanden: Jeg har spurgt kommunen om de vil hjælpe os med at ordne træer, f.eks. have 49, og vi har fået tilbud på 12.000 DKK, det er mange penge. Vi som lejere har selv forpligtigelse til at ordne træer. Vi må ikke bare fælde dem, kommunen skal faktisk spørges (Lasse fra kommunen) –
det er et problem vi har, og der går 6 måneder til næste generalforsamling, hvor vi skal have fundet en løsning. Der er ikke vedtaget noget endnu.
Ole (have 25): Festudvalget efterlyses, åbenhed og flere udvalg efterlyses.
Formanden: Vi vil gerne lave flere udvalg. Og det står vi fast ved. Pergolaen er på vores udvalg. I må gerne komme og sige det til os.
Ukendt (have xx:) Højere træer er dyre at få fældet. Måske vi skal have en fælles flismaskine? Og bruge det til noget fornuftigt?
Lars (have 20): Træer over 6 meter er man selv ansvarlig for. I dag kan alle leje en lift, det er op til enhver. Hvis nu for mange løber fra haven uden at fælde træer, så er det næste lejer’s problem.
Ole (have 25): Ole vil hjælpe med at finde nogle, der gerne vil fælde for træet, de har forsikring.
Bestyrelsen tager ad notam.
Bestyrelsen byder på en øl/sodavand og sandwich.
Dirigenten takker for god ro og orden.

Referent: Bettina Jørgensen_____________________________
Formand: _ Søs Skøtt________________________________

Formandens beretning 2020 .
Velkommen til generalforsamling i Djævlekløften. En del senere end planlagt, pga. Corana virusen, der lagde hele Danmark ned. Men et ordsprog siger: Bedre sent end aldrig, og nu er vi samlet her.
Endnu et år, plus lidt mere er gået i Haveforeningen Djævlekløften. Endnu en beretning skal på banen. Inden jeg starter beretningen vil jeg lige fortælle lidt om hvad det vil sige at være frivillig:
Hvad er frivilligt arbejde, den individuelle ulønnede indsats, som ydes i foreninger og organisationer, frivillige arbejde omfatter bl.a. bestyrelsesarbejde, arbejde med arrangementer og andre aktiviteter.
Hver fjerde voksne dansker er på den ene eller den anden måde involveret i frivilligt arbejde, og i gennemsnit drejer det sig om en indsats på to til fire timer om ugen. Arbejdet udføres af personer af begge køn fra alle samfundslag og i alle aldre.
Frivilligt arbejde skal være sjovt at lave. Frivilligt arbejde skal gøre en forskel for en foreningen.
Når det er sagt, så er det IKKE altid at frivilligt arbejde er sjovt. Ofte får man ikke anerkendelse som frivillig i foreninger. Der kan komme trusler, verbalt og på skrift. Trusler som kan være meget ubehagelige, trusler der ligefrem skaber angst i det frivillige arbejde.
Dette ønsker vi ikke sker i vores Haveforening, derfor skal vi alle sammen huske, at en bestyrelsen er valgt af medlemmerne, og er man utilfreds, er det tilladt selv at stille op som bestyrelsesmedlem. Man skal huske, man kan til hver en tid indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, hvis man er utilfreds. Det er ikke altid nemt at være bestyrelsesmedlem i foreningen. Nogle gange er man også et havemedlem på lige fod med de andre lejere, og ikke altid formand, kasserer eller bestyrelsesmedlem. Vi har i Haveforeningen fået 6 nye lejere i 2019. Det er dejligt at Haveforeningen
Djævlekløften er et attraktivt sted at have en kolonihave i. I en lang periode har vi ikke haft nogle haver til salg. Vi har endda været nødt til at oprette venteliste, og der er registreret 6 kommende nye medlemmer. Vi kan være stolte af os selv, da det betyder vi gør en forskel.
Klap jeg selv på ryggen.
I dag er der 4-5 haver til salg, dels pga. alder, fraflytning fra kommunen, og nye boligsituationer.
Endelig blev vore nye vedtægter, som vi stemte om ved sidste generalforsamling godkendt ved kommunen. Ting tager tid, nogle ting tager længere tid. Kommunen havde forlagt vores vedtægter, så vi måtte endnu engang sende disse, så vi kunne få den underskrevet, og sendt ud til jeg medlemmer i februar
Vores fine infohæfte, hvor vi har lavet et overskueligt hæfte med de væsentlige regler, samt det der er mest relevant fra areallejekontrakten, vores vedtægter, er endelig også blevet færdige. Håber I vil tage godt imod hæftet, og bruge det som et opslagshæfte ved tvivls spørgsmål som f.eks. hvordan bygger jeg et hus? Bestyrelsen vil altid hjælpe i det omfang vi kan, eller hjælpe med at guide jer videre i systemet. Der er nogle små rettelser, i
form af gentagelser, små ting, der ikke helt stemmer overens med vores vedtægter osv. Al begyndelse er svært, og vi lærer jo alle hele tiden.
Haveåret 2019 var året hvor vi endelig kom i gang med den længe ventet toiletbygning. Alle tilladelser var endelig på plads, og foreningen kunne nu gå i gang. Vi kunne bygge en bygning, der vil stå meget stærkere i længden. Vi fik støbt gulve, vi fik isoleret bygningen, så vi ikke kommer til at sidde og fryse, når vi er trængende. Vi fik fliser fra gulv til loft, så rengøringen bliver lettere. Alt i alt fik vi en utrolig lækker bygning, som vi er sikker på vil
blive godt brugt. Nu er vi fri for at transportere vores camping toiletter i vores biller med fare for udslip. Nu kan vi smide toilettet i en trillebør, og tømme det på matriklen. Så er spørgsmålet: Hvem gør toiletterne rent? Det vil vi komme ind på senere i dag. Vores arbejdsdag i maj 2019, september 2019 og igen i maj 2020 var dage med mange opgaver, der skulle løses. Og igen mødte der mange forventningsfulde medlemmer op, så vores fællesområder kunne få et tiltrængt løft efter en lang vinter. Men arbejdsdagen i 2020 var anderledes end sædvanlig. Pga. Corona måtte vi arbejde enten selv eller i små hold. Ikke noget med fælles samling. Nu venter vi spændt på hvordan vores arbejdsdag i september kan blive stablet på benene.
Vores store arrangement med Fælles loppemarkedet sammen med Haveforeningerne Finmarken og Svanesøen blev afholdt i august 2019. Vi må sande, al begyndelse er svær, men er sikker på, at med tiden vil det blive en succes men væsentlig flere deltagere. Og igen pga. Covid-19, ser vi os nødsaget til at aflyse dette arrangement i år .Håber I alle vil bakke op om fortaget, når vi i 2021 igen må samles flere mennesker på samme tid.
Sommerfesten der blev i sidst i august med knap 30 deltagere var en dejlig aften. Helstegt pattegris med tilbehør. Håber det er arrangement, der vil blive arrangeret fremad rettet, da det er en god måde at lære nye medlemmer at kende på.
Vi har haft store problemer med oversvømmelse i nogle haver sidst på efteråret.
Jeg blev ringet op midt i min ferie, hvor jeg sad i 35 grader varme, da et havemedlem oplevede stigende vandmængder i sin have. Stigende fra dag til dag. Det er vildt voldsomt at en stor mængde regn kan mætte en sø som Svanesøen.
Da jeg kommer hjem fra ferie, begynder kampen om hvem der har ansvaret for stigende vandmængder. Kommunen vasker hænder, og henviser til vores lejekontrakt, og mener det er vores eget ansvar. Men søen er jo ikke Haveforeningen Djævlekløftens, og jeg mente at have fået fortalt af Henrik, der er formand for Svanesøen, at Kolding Kommune har ansvaret for veje, sø og udenomsarealet omkring søen. Så Henrik og jeg kæmpede
sammen om hvem der skal have det endelig ansvar.
Kommunen ender med at tage ansvar, renser rørene, og der fældes et piletræ, der står på en lejers grund i Haveforeningen Djævlekløften. Vandet forsvinder, og et større oprydnings arbejde i de berørte haver sættes i gang.
Formanden har fået en oversigt over hvor de rør, der er gravet ned under foreningen løber, så vi fremadrettet kan informere de berørte lejere vedr. plantning af træer/buske mv. der har dybe rødder. Samtidig har vi fået på skrift, at Kolding Kommune fremadrettet har vedligehold over de ukendte rør under Haveforeningen. Derfor er det vigtigt, hvis man kan se at vandet begynder at stige i Svanesøen, tager kontakt til formanden, så der kan tages
fat i Kommunen INDEN det går galt. Det er MEGET vigtigt at I, medlemmer, informerer ved flytning. Vi kan komme ud for et medlem er flyttet, vi sender opkrævning på haveleje ud, og efter 2 rykkere en opsigelse af
lejemålet. Samtidig skal man huske, at der er bopælspligt i Kolding Kommune ved leje af en have. Ved fraflytning af Kommunen, har den pågældende lejere 2 måneder til et salg af have og hus, eller nedrive hus mv. Vi kan IKKE som tidligere pga. persondataloven, få oplyst adresser på Borgerservice.
Vi ser at vores medlemmer bygger til, bygger om mv., UDEN at sende ansøgning til kommunen samt bestyrelsen. De steder, hvor bestyrelsen kan se, at der er bygget inden for det sidste år, er blevet kontaktet af bestyrelsen, så de nye bygninger kan blive anmeldt.
Det er VIGTIGT, at man får søgt bestyrelsen og kommunen når man bygger ud eller til, da man ved salg kan man blive bedt om, at fjerne de bygninger, der overstiger det tilladte areal.
Så derfor HUSK ved byggeri, SKAL der sendes en ansøgning til bestyrelsen og kommunen.
Vi oplever at flere af vores medlemmer, eller gæster efterhånden parkerer hvor de har lyst.
Selv i andres medlemmers haver. Det er IKKE tilladt. Vi har parkeringspladser ved toiletbygningen, ellers er det tilladt at parkerer i højre side af Chr. 4 Vej. Vi oplevede i år noget vi alle sammen frygter – en brand. Det er ganske forfærdeligt, at få en besked tidlig morgen kl. 04.30 at der har været brand i Haveforeningen. Det første der går igennem hovedet er, har nogen overnattet, er nogen døde? Heldigvis skete der ”kun”
materielle skader. Efterfølgende har politiet efterforsket branden, og udelukker påsættelse.
Derfor opfordrer vi alle medlemmer til at have 1 røgalarm eller 2 i deres huse, når der overnattes. Er ganske sikker på, at det i sidste ende kan rede menneskeliv.
Når det er skrevet, så kan vi ikke komme uden om at det er LOVPLIGTIGT at have en brandforsikring. Det er rystende, at medlemmer, der har haft have siden 2015, hvor vi får den nye lejekontrakt, hvor der står, at brandforsikring er lovpligtig, ingen forsikring har. Vi som bestyrelse ønskede ikke at være ”politibetjente”, da vi har med voksne mennesker at
gøre, og alle kan læse dansk, og har dermed også læst lejekontrakten vedr.
brandforsikringer. Men vi må erkende, at vi har taget fejl. Det er rystende så mange, der ikke har haft deres forsikringer i orden. Det bliver der nu fulgt op på, og vi er godt i gang.
Tak til medlemmerne for den store opbakning. Uden jer, ingen Haveforening Djævlekløft.
Dejligt at se så mange positive mennesker. Altid frisk på en lille snak, altid friske på at hjælpe på tværs af haverne. , altid friske på at tage en tørn ved vores arbejdsdage mv. Tak til vores flag mand Ole, der hver søndag sørger for at hejse flaget i foreningen.
Tak til bestyrelsesmedlemmerne. Vi kan diskutere så taget løfter sig, vi kan være rivende uenige, vi kan nærmest være hinandens værste fjender, men når alt kommer til alt, så er vi en bestyrelse, som holder sammen. En bestyrelse, der vil vores medlemmer det bedste.